Ken Blanchard – a „harmadik tenor” már több évtizede kutatja a hatékony vezetés titkát. Sok sikeres könyve jelent meg mint például az Egyperces menedzser, a Helyzetfüggő vezetés, a Vezetői időgazdálkodás és az Empowerment.
Amit most ajánlok, az egy könnyű, 150 oldalas kis könyvecske, amelyben az író egy képzeletbeli mentorálási folyamatot követ végig nagyon olvasmányosan – én magam egy álmatlan éjszakán forgolódva vettem kezembe, és olvastam el pusztán néhány óra alatt.
Ken Blanchard már az előszóban kiemeli, hogy hite szerint minden a vezetőn múlik!
Az elképzelt történetben Debbie, egy frissen kinevezett vezető elkeseredetten állapítja meg, hogy a kinevezése óta semmi nem úgy működik az osztályán, mint egy éve, amikor hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát új feladatába. Jelentkezik cége mentorálási programjába, ahol maga a cég elnöke foglalkozik vele.
Hosszas beszélgetések során ismeri fel, hogy mit jelent a „szolgáló vezetés”, hogy az empowerment környezet valójában egy megfordított piramis, amelyben a vevő az „úr”, és minden más funkció az ennek alárendelt „szolga”, rájön a hallgatás, meghallgatás erejére, megbizonyosodik, miért fontos vezetői feladat a vonzó jövőkép kialakítása, és miért olyan kemény, többlépcsős, odafigyelést igénylő folyamat egy-egy új dolgozó kiválasztása.
Ez utóbbiról Ken Blanhard kimondja, hogy a rossz kiválasztásért iszonyú magas árat kell fizetni. A helyrehozáshoz időre, mentális és érzelmi energiára van szükség, nem beszélve a járulékos költségekről, a csökkenő teljesítményekről, az elszalasztott lehetőségek áráról és arról, hogy a vezetők ilyen helyzetben nehezen vállalják fel saját rossz döntésüket és ismerik fel kiválasztási tévedésüket. De ha nem teszik, elveszíthetik hitelüket az embereik szemében és ez demoralizáló módon visszahat a teljesítményre. Új látásmódjával kemeli, hogy a kiválasztás kétoldalú folyamat, mert lehetőséget ad a jelölt számára is, hogy biztos legyen hogy jól választ, ha csatlakozik a céghez.
Az emberek olyan vezetőket követnek, akikben megbízhatnak, ehhez nélkülözhetetlen, hogy azonosuljanak a cég értékeivel, vagyis kongruensen, hitelesen képviseljék azokat.
Ritka, hogy egy cég jelentős belső erőforrásokkal, a felsővezetők szabad kapacitásokkal rendelkezzenek a tehetséges, de az adott helyzetben mégis tehetetlenül vergődő és ezért alulteljesítő vezetőik fejlesztésére.
Ilyenkor lépnek be a képbe a business coachok, akik külsősként biztosítják azt az erőforrást, ami a cégen belül az üzleti prioritások miatt sokszor nem áll rendelkezésre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése