Workshop portfoliom

Workshop portfoliom

2 NAPOS WORKSHOPOK:

VÁLLALATI WORKSHOPJAIM, COACHING TÁMOGATÁSSAL:

- PÉNZÜGYEKRŐL NEM PÉNZÜGYESEKNEK TRÉNING

A pénzügyi alapfogalmak ismerete és értelmezése alapvető kompetenciává vált. Mit jelent a fedezet, milyen elemei vannak az önköltség-számításnak, mire figyeljünk a költséghelyi büdzsé felépítésekor?

- EMBERKÖZPONTÚ LEAN MENEDZSMENT BEVEZETÉSE ÉS TÁMOGATÁSA

A lean nemcsak költség-racionalizálási módszer, hanem egy emberközpontú filozófia, amely megnyitja a lehetőséget a problémák gyökér-okainak és a kreatív folyamatfejlesztési megoldások feltárásának.

- ÉRTÉKALAPÚ VEZETÉS, SZEMÉLYES ÉS SZERVEZETI ÉRTÉKEK ÖSSZEHANGOLÁSA

Miképp lehet a szervezetek által deklarált értékeket összhangba hozni a személyes értékrendünkkel, hogy a mindennapokban is szívvel-lélekkel képviselni tudjuk azokat, és tudatosan felismerjük a "gap"-eket?

- BEVONZANI, MOTIVÁLNI, MEGTARTANI – X,Y,Z GENERÁCIÓK A VEZETÉSBEN

Mitől válik vonzóvá egy munkahely a különbözően szocializálódott, eltérő generációk számára? Ismertető előadás és interaktív workshop az interkulturális együttműködés feljesztésére.

- STRESSZKEZELÉS ÉS REZILIENCIA A VÁLTOZÁSOK VIHARÁBAN

A kialakult és megszokott üzleti modellek folyamatos megkérdőjelezése a termékfejlesztési ciklus felgyorsulásával folyamatos nyomás alá került. Hogyan válik kezelhetővé a változásokkal járó stressz?

- BIZALOM ÉS KONSTRUKTÍV EGYÜTTMŰKÖDÉS FEJLESZTÉSE AZ EREDMÉNYESSÉGÉRT

Hogyan válik a szervezeti bizalom növelése a konstruktív, nyílt viták, és ezáltal az elkötelezettség és a következetesség kultúrájának megteremtésével az eredményesség eszközévé?

- ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ ÉS KONFLIKTUSKEZELÉS NEHÉZ HELYZETEKBEN

Hogyan lehet határozottan képviselni a véleményünket és kiállni önmagunkért, anélkül, hogy másokat megbántanánk? Az értő figyelem, és hogyan járul hozzá a ki nem mondott gondolatok megértéséhez?

(ÓRADÍJ: 25.000 Ft, NAPIDÍJ: 200.000 Ft)

2016. 05. 26.

David Noonan: Ezópusi mesék üzleti tanulságokkal

Ezópus az i.e. VI. században élt, rabszolgasorban. Púpos is volt és beszédhibás is, de kivételes intelligenciája, szellemessége és tapintatossága folytán hamar elnyerte a szabadságot.
Ettől kezdve kedvére járta a világot, egyre tovább gyarapítva, másokkal (többek között a korszak jeles tudósaival is) megosztva bölcsességét. Krőzus, az akkori uralkodó követeként gyakran kellett bonyolult diplomáciai küldetésben eljárnia, ekkor a feszültség oldására is gyakran használta fel tanulságos meséit, melyek akkoriban szájról szájra terjedtek, még halála után is több száz éven keresztül, amikor is egy athéni politikus végre össze nem gyűjtötte őket.
Talán nem is gondolnánk, hogy egy ókori rabszolga tanulságos fabuláinak gyűjteménye milyen üdítő és hasznos olvasmány lehet a mai üzleti életben is!
A kis „egypercesekből” álló könyvecskében számos vezetési kihívás terítékre kerül; a tárgyalás, a munkaerő-felvétel és elbocsátás, a beszerzés, a marketing, a cégvezetés és a gazdálkodás területéről. Hogy mi az, amitől ez a gyűjtemény ilyen frappánsan összeköti a múlt világát a jelen kihívásaival? Az örök emberi dilemmáktól, a jó és rossz harcától és a megtagadhatatlan erkölcsi tanulságoktól – azaz az üzleti életben is megkerülhetetlen etikus magatartás hangsúlyozásától!
A könyv érdekessége, hogy sikeres üzletemberek és közszereplők kommentárjai egészítik ki a tanulságokat; megszólal köztük Bill Gates, Colin Powell és Oprah Winfrey is.
Évszázados bölcsességek – gyorsan megemészthető formában. Egy repülőút folyamán mulattató útitárs, egy anekdotázós, figyelemfelkeltő prezentáció-kezdésre készülve pedig egyenesen nélkülözhetetlen gondolatindító!

Eric Abrahamson és David Freedmann: Tökéletes rendetlenség

Kisiskolás korunk óta halljuk, hogy „rend a lelke mindennek”, és mégis sokszor szorongva konstatáljuk, milyen nagy árat fizetünk a körülöttünk kényszerűen fenntartott viszonylagos rendért.

A könyv arra hívja fel a figyelmet, hogy bizony sok esetben jelentős megtakarítást lehet elérni egy kis összevisszasággal, nem utolsósorban pedig a kreativitás terepe sokszor épp ott kezdődik, ahol a rend véget ér! Példaként megemlítik a szerzők a penicillin felfedezését, amely Alexander Flemingnek a londoni Szent Mária kórházban található rendetlen laboratóriumában épp egy kis penészfolt megfigyelésének lett köszönhető. Paradigmaváltást jelent az a megállapításuk is, hogy aki korán tervez az kétszer tervez, vagyis hogy nem érdemes túlságosan előre gondolkozni, a szembejövő nehézségekkel a túlságos előrelátás helyett inkább adaptívan kell megküzdeni.
Ugyanilyen, adaptivitásra, rugalmasságra buzdító tanácsuk az, hogy ne ragaszkodjunk rigolyásan az előre eltervezett időtervekhez, hiszen a pillanat hatásának engedve sokszor még az elképzeltnél is jobb eredményeket érhetünk el.
A szerzők óvnak a túlzottan tiszta háztartás áldatlan következményeitől is, hiszen egyrészt fenntartásuk folyamatos erőfeszítést, energiát igényel minden családtagtól, miközben a rend mániákus fenntartásának igénye elveszi az otthonlét örömét, és a tisztítószerek aktív használata amúgy is mindig újabb baktériumtörzsek létrejöttét serkenti.
A rend-ipar persze üzlet is: a tisztító és fertőtlenítőszerek forgalmán túl a gardróbszekrények, rendszerező-eszközök, polcok, rekeszek, osztályozók és fakkok kínálata mind azt sugallja, hogy egyre több használati tárgyunkat ezek nélkül meg sem találnánk a minket körülvevő őskáosz közepén.
Ha nem fordítunk figyelmet az egészséges rendetlenségre mint értékre, akkor a mindig egyre följebb srófolt makulátlansági elvárások nem hagynak más választást, mint hogy igyekezzünk megfelelni, és még több felesleges erőforrást alávetni a rend uralmának.

De az egészséges szintű rendetlenség legnagyobb előnye végülis éppen az, hogy csökkenti a folyamatos rendre törekvés miatti stresszt!

Ken Blanchard és Mark Miller: A titok – amit a nagy vezetők tudnak és tesznek

Ken Blanchard – a „harmadik tenor” már több évtizede kutatja a hatékony vezetés titkát. Sok sikeres könyve jelent meg mint például az Egyperces menedzser, a Helyzetfüggő vezetés, a Vezetői időgazdálkodás és az Empowerment.

Amit most ajánlok, az egy könnyű, 150 oldalas kis könyvecske, amelyben az író egy képzeletbeli mentorálási folyamatot követ végig nagyon olvasmányosan – én magam egy álmatlan éjszakán forgolódva vettem kezembe, és olvastam el pusztán néhány óra alatt.
Ken Blanchard már az előszóban kiemeli, hogy hite szerint minden a vezetőn múlik!
Az elképzelt történetben Debbie, egy frissen kinevezett vezető elkeseredetten állapítja meg, hogy a kinevezése óta semmi nem úgy működik az osztályán, mint egy éve, amikor hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát új feladatába. Jelentkezik cége mentorálási programjába, ahol maga a cég elnöke foglalkozik vele.
Hosszas beszélgetések során ismeri fel, hogy mit jelent a „szolgáló vezetés”, hogy az empowerment környezet valójában egy megfordított piramis, amelyben a vevő az „úr”, és minden más funkció az ennek alárendelt „szolga”, rájön a hallgatás, meghallgatás erejére, megbizonyosodik, miért fontos vezetői feladat a vonzó jövőkép kialakítása, és miért olyan kemény, többlépcsős, odafigyelést igénylő folyamat egy-egy új dolgozó kiválasztása.
Ez utóbbiról Ken Blanhard kimondja, hogy a rossz kiválasztásért iszonyú magas árat kell fizetni. A helyrehozáshoz időre, mentális és érzelmi energiára van szükség, nem beszélve a járulékos költségekről, a csökkenő teljesítményekről, az elszalasztott lehetőségek áráról és arról, hogy a vezetők ilyen helyzetben nehezen vállalják fel saját rossz döntésüket és ismerik fel kiválasztási tévedésüket. De ha nem teszik, elveszíthetik hitelüket az embereik szemében és ez demoralizáló módon visszahat a teljesítményre. Új látásmódjával kemeli, hogy a kiválasztás kétoldalú folyamat, mert lehetőséget ad a jelölt számára is, hogy biztos legyen hogy jól választ, ha csatlakozik a céghez.
Az emberek olyan vezetőket követnek, akikben megbízhatnak, ehhez nélkülözhetetlen, hogy azonosuljanak a cég értékeivel, vagyis kongruensen, hitelesen képviseljék azokat.
Ritka, hogy egy cég jelentős belső erőforrásokkal, a felsővezetők szabad kapacitásokkal rendelkezzenek a tehetséges, de az adott helyzetben mégis tehetetlenül vergődő és ezért alulteljesítő vezetőik fejlesztésére.
Ilyenkor lépnek be a képbe a business coachok, akik külsősként biztosítják azt az erőforrást, ami a cégen belül az üzleti prioritások miatt sokszor nem áll rendelkezésre.

Steven Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása

Jim Collins a szervezeti kiválóság kutatásáról ír, Steven Covey viszont az egyén, az ember kiválóságának kutatásával foglalkozik.

A kiemelkedően sikeres emberek hét szokása az erős jellemen és a beidegződésekkel szembeni paradigmaváltásokon alapul. Nem a felszínes és könnyen formálható személyiségre és kommunikációs képességekre, hanem a gyermekkorban megalapozott jellemességre és annak sokkal mélyebb, gyökeresebb fejlesztésére épül, ezen belül is az önfejlesztésen, vagyis az önmagunk és nem mások megváltoztatásának képességén alapul.
Az első három szokás a személyes, egyéni győzelemről szól, a másik három az emberi kapcsolatok minőségéről, az egész betetőzéseként a hetedik szokás pedig a kialakított képességek folyamatos fejlesztésére, egy képi hasonlattal a „fűrész megélezésére” fókuszál.
Akkor aratunk egyéni győzelmet, mondja, amikor önuralmat és önfegyelmet tanulunk, és akkor aratunk közös győzelmet, ha mélyreható, hosszan-tartó és kiemelkedően eredményes kapcsolatokat alakítunk ki másokkal. Így jutunk el a külső körülményektől, másoktól való függés kényelmes állapotából (dependence) először a függetlenség, szabadság, felelősségvállalás szintjére (independence), majd ezt követheti a kölcsönös függés és együttműködés (interdependence) kialakításának fázisa. Ehhez meg kell szabadulnunk az olyan gátló paradigmáktól, mint például hogy a körülmények határozzák meg az életünket, az élet véletlenszerű események sorozata, és hogy mindent a sürgős dolgokkal kell kezdeni, arra hogy az életünket saját döntéseink határozzák meg, az életünket tervezetten kell élnünk, és hogy nem a sürgős, hanem a fontos dolgok az elsődlegesek! Ezzel juthatunk el az egyéni győzelem szintjére.
A közös győzelemhez olyan paradigmákkal kell tudatosan szakítani, mint például hogy amennyi másoknak jut, annyival kevesebb marad nekünk, hogy azért hallgatunk meg másokat, hogy válaszolhassunk, vagy hogy vagy a másik ember, vagy az én akaratom teljesül és nincs közös út. Ha ezekkel megküzdöttünk, rájövünk, hogy mindenkinek jut, mindig van win-win megoldás, vagyis a kecske is jóllakhat, a káposzta is megmaradhat. Amikor másokat meghallgatunk, azt az odafigyelés és megértés szándékával kell tennünk, nem a saját önkifejezésünk érdekében. És szinergiában, másokkal együttműködve, együtt sokkal jobb eredményeket hozhatunk létre, mint külön-külön, hiszen a mások iránti bizalom és együttműködés megtermékenyítően hat a gondolatokra.
Végül a hetedik szokáshoz szakítanunk kell azzal a feltételezéssel, hogy csak „az aranytojás megszerzésére” kell koncentrálni egész munkásságunk során, mert eredményesebb gondozni „az aranytojást tojó tyúkot” – vagyis tulajdonképpen saját magunkat, azaz a teljesítőképességünket.
Ezeknek a képességeknek a birtokában jobb emberré válhatunk, megerősödnek a kapcsolataink, javuló teherbíró képességgel nézhetünk elébe a folyamatos fejlődésnek. És ki ne vágyna mindezekre?

Jim Collins: Jóból kiválót

Amint az opera három tenorja: Domingo, Carreras és Pavarotti, úgy alkot kiemelkedő hármast a business szakirodalomban Jim Collins, Ken Blanchard és Steven Covey!

Jim Collins a szervezeti kiválóság titkát kutatja, Ken Blanchard a vezetési modellek atyja, Steven Covey pedig az emberi kiválóság kutatója. Jim Collins 2001-ben rendkívül sodró, magával ragadó stílusban összegezte több éves kutatómunkájának eredményeit. Több mint húsz fős kutatócsoportjával 1435 céget világított át és tanulmányozott öt éven keresztül, hogy megtalálja a titkát annak a 11 vállalatnak, amelyek ebből a rengeteg cégből kiemelkedő, kiváló eredményeket értek el, kitörve a korábbi, esetenként kicsit lesajnált státuszból, egyszercsak főnixmadárként kiemelkedve a nagy átlagból.
A kiválasztott és megfigyelt vállalatok nem hasraütéssel kerültek egyik vagy másik kategóriába; a könyv ismerteti azt a szisztematikus megközelítést, amelyek az egyes megállapításokat eredményezték. Leszögezi, hogy a jó a kiváló ellensége – a középszerűség és az „éppcsak jó lesz” hozzáállás ugyanis az egyik fő oka annak, hogy olyan kevés dolog válik kiválóvá – beleértve az oktatást, a kormányzást és a vállalatvezetést is.
A vállalati vezetők személyes stílusát különösen átfogóan elemezte, azt is megvizsgálva, hogy a kiemelkedő 11 cég élén milyen emberek állnak. Meglepő következtetésre jut; a kiemelkedően sikeres, az áttörést elérő cégek vezetői ugyanis a közhiedelemmel ellentétben nem a színes magazinok címlapján feszítő, presztízs-orientált emberek! Inkább olyan vezetők, akik a külsőségeket néha látványosan kerülő, de hatalmas belső kisugárzású és nagyon teljesítmény- és eredmény-orientált hozzáállásukkal mozdítják előre az egész szervezetet.
Milyenek a kiemelkedően sikeres cégek munkatársai? Felszabadultak, nyitottak és kreatívak, de nincsenek művészi allűrjeik; komoly, megbízható, kiszámítható és fegyelmezett munkát végeznek. A kiválóság ismérve Jim Collins szerint a magas szintű innovativitás és a fegyelem kultúrájának sajátos egyvelege, ami csak látszólagos paradoxon.
Milyen a kiváló cégek stratégiája? Egy érdekes analógiával sündisznó elv-ként írja le a kiválóság stratégiájának lényegét. Amíg a róka veszély esetén villámléptekkel eliszkol, ravaszul változtatja taktikáját, addig sün nem ravaszkodik, veszély esetén egyszerűen összegömbölyödik, azaz befelé zár. Befelé, de mi van odabent? A kiemelkedő cégeknek világos, kikezdhetetlen vezérelvük van, amely három tényező közös halmazaként kristályosodik ki. Először is tisztában vannak azzal, hogy mihez van tehetségük, mi az amiben mindenkinél jobbak a világon. Másodszor élvezik is ezt a tevékenységi kört, emiatt szenvedélyesen és elkötelezetten végzik (lám itt megint előkerül a „szervezeti flow”, az örömteliség szükségessége). Harmadszor, de nem utolsó sorban pedig, meg kell hogy találják a pénzügyi számításaikat is ezekben a tevékenységekben, hiszen a kiváló cégek kiváló profitot is eredményeznek!
Azok a cégek, amelyek valamennyi fenti ismérvnek megfeleltek mint pl. az orvosi termékekben kiváló Abbott, a kozmetikumokban kiemelkedő Gillette, a háztartási termékekben nagyszerű Kimberley Clark és a dohányipari óriás Philip Morris mind egyformának bizonyultak a kiválóság feltételeinek teljesítésében.

W.Chan Kim - Renée Mauborgne: A kék óceán stratégia

A címbéli „kék óceán” egy analógia a verseny nélküli piaci térről – vagyis a végtelen piaci lehetőségek szimbóluma. Az óceán vérvörössé vált ott, ahol ahol a cápák egymást tépik, vannak azonban területek, ahol még kék a víz. Határozottság, innovativitás és kurázsi kell persze annak felismeréséhez, hogy hol bukkanhatunk új piacokra, ahol még nem vetette meg senki a lábát, ahol még nem vöröslik a víz.

A könyv 2005-ös megjelenése óta a bestsellerek egyike, mert jelentős piaci paradigmaváltásával áttörést jelentett a korábbi üzleti, piacépítési elvekhez képest.
Mi a kék óceán stratégia lényege? Fontos elemei a változásmenedzsmentből ismert „STOP, START, CONTINUE”, azaz a „mi az amivel szakítunk, mi az amit elkezdünk, és mi az amit megtartunk” radikálisan következetes meghatározása és véghezvitele.
A könyv példákkal is szolgál, mint Pl. a már nálunk is ismert Circue de Soleil – amely sokkolóan szakított a „cirkusz nincs állatok nélkül” elvnek az állatvédelem által is támadott hagyományával, helyette megteremtette az új, világszinvonalú, akrobatikus és teátrális show, az „új cirkusz” magával ragadó világát – egy új piac, az állatok természetellenes produkcióit kerülő közönséget megcélozva.
Magyar szemmel különösen érdekes a könyvben felhozott borpiaci példa: az ausztrál „kengurus” címkével ellátott Chardonney világméretű sikere. A középpontban egy könnyű, szinte üdítőitalhoz hasonlatos standardizált fehérbor áll, amelyet nagyüzemi körülmények között, olcsón, nagy mennyiségben, mindig változatlan minőségben, kiszámítható színvonalon gyártanak és forgalmaznak szerte a világban. Ehhez drasztikus módon szakítottak a kézi munkával, a borosgazdák tradícióival, szakmai elitizmusával és mítoszaival, az éves szőlőterméstől függő évjáratok jelentőségével, megcélozva és szélesítve az üdítőitalok(!) fogyasztóit és piacát, egy új szegmenst teremtve meg ezzel. A kék óceán stratégia ismeretében érthető, milyen elbaltázott üzletpolitika a különleges és kivételes Tokaji aszú piaci alulpozicionálása a szupermarketek polcain és árversenyében.
Teljesen mai és hazai példa a BioHair fodrász hálózat megjelenése bevásárlóközpontokban; ők szintén szakítottak a fodrászat személyes bizalmon épülő világával és misztifikálásával, de árban és színvonalban kiszámítható, trendi, standard frizurakatalógusával, attraktív, fix áraival és természetes-anyag használatával a jövő üzenetét hordozza a korábban ritkábban fodrászhoz járó közönséget is „beszoktatva” a saját világába.
Nem említeném meg ezt a könyvet, ha nem szolgálna a magam számára is inspirációval a jövőmre nézve. Erről még korai írnom, de máris felcsigáz a gondolat, hogy én magam is beevezzek egyszer az óceán kék vizére!

Lövey Imre és Mahonar Nadkarni: Az örömteli szervezet

Ez a 2007-ben megjelent könyv azt tárgyalja, hogyan működnek az örömteli, egészséges cégek. Nem véletlenül, az egészséges illetve beteg emberi szervezet analógiájával utal arra, hogy a szervezeteknél, vállalatoknál a betegségek milyen hasonló elváltozásokat okozhatnak. Amikor az örömteli szervezetről ír, egészséges szervezetről beszél, és a lehetséges betegség-tünetek felsorolása mellett a gyógymódokra vonatkozóan is használható javaslatokat tesz.

Külön fejezetben részletezi például a szervezeti paranoia (bizalomhiány és félelem) tüneteit és következményeit, kifejti a munkamániás szervezet lényegét, ahol a túlmunka hősiességnek minősül, példaként említi a szervezeti rövidlátást, ami az azonnali eredmények érdekében akkor következhet be, ha a gyors változások közepette megszűnik a hosszútávra tervezés és gondolkodás.
A könyv folyamatosan azt keresi, hogyan járulhat hozzá a munkahely az alkotó öröm élményéhez (tulajdonképpen kimondatlanul is a szervezeti flow-hoz), és melyek azok a tipikus csapdák, amelyek megakadályozhatják ezt. Fő üzenete, hogy ha az emberek nagy célok részeseinek érzik magukat, akkor odaadóan koncentrálják tudásukat és képességeiket és önfeledten belemerülnek a tevékenységeikbe és élvezik az önmegvalósítás élményét.

A vezetés feladata ugyanis nem csupán a prioritások kijelölése és az eredmények produkálása. Egészséges környezetben az alkalmazkodó, a kihívásokat jól viselő, a feladataikat körültekintően ellátó munkatársak maximálisan hozzájárulnak a szervezet sikeres, eredményes működéséhez, anélkül, hogy személyes egészségük, magánéletük emiatt kárt szenvedne.
Ennek megvalósításához ad értékes és részletes útmutatást ez a könyv.
A munka legyen az öröm forrása; mert a munkával járó öröm átélése hatékonyságot eredményez, a szabadság és az önmegvalósítás érzését nyújtja; a teljes szívvel és lélekkel végzett munka pedig meglátszik annak eredményén is.


x